Let’s talk about sluts

10Jun11

Lutkat pitävät huomiosta kun sitä haluavat. Ilman katsojaahan ei olisi lutkaa lainkaan (vrt. kaatuva puu ja kuuloaisti). Ainoa oikea tiedoitusvälineemme, se virallinen ja oraakkelimainen Helsingin Sanomat on nyt nimittäin huomioinut Suomen pienen mutta orastavan lutkaliikkeen! Feministi aikoo nyt kohdistaa tuiman katseensa kohti kansan syviä rivejä eli Helsingin Sanomien keskustelupalstaa ja tuta millaisia mietteitä tuleva riekuntamme herättää.

jwi: “Eihän kukaan kiellä heidän oikeuttaan. Mutta silti on hyvä kehottaa toimimaan siten, että riskit pienevät.
Kyllä minäkin kehotan nuorisoani puhumaan hillitysti lajitovereilleen viikonloppuiden nakkikioskijonoissa, jotta eivät joutuisi niin helposti väkivallan kohteeksi.
Pitäisin aikamoisen typeränä, jos he ottaisivat mallia näistä aktivisteista ja alkaisivat korostaa laillista oikeuttaan käyttää sananvapauttaa ja ryhtyisivät **ttuilemaan kanssaihmisille nakkikioskioskien jonoissa pikkutunneilla. Minulla on oikeus…
Minusta on vain niin typerää tehdä jotain jotain vain sillä motiivilla, että “minulla on tähän oikeus.”
Millaiseksi liikennekin menisi, jos kaikki alkaisivat käyttää oikeuttaan…”

Hyvä jwi; Olet aivan oikeassa, meillä Suomessahan on yleisesti tunnustettu ihmisoikeuksien julistus. Siihen kuuluu esimerkiksi mainitsemasi luksustuote eli sananvapaus. Sananvapaus on nimenomaan yleensä muita vasten kohdistettua aggressiota ja sen tarkoitus on ilman sen kummempaa vastuuta saada aikaan suoria reaktioita ärsykkeellisesti, suomeksi sanoen tylsässä tilanteessa lihistä odoteltaessa. Sama pätee vaatetukseen. Useimmiten puemme tietysti vaatteet jo lainsäädönnönkin tähden mutta kun kyseessä on yleisesti seksuaalisia konnotaatioita herättävä vaate, on nainen yleensä “munan puutteessa.” On miehelle kansalaisvelvollisuus päästää hänet tästä tuskasta. Sama pätee totta kai myös toiseen suuntaan ja kaikkiin muihinkin suuntiin; jos huomaat naiivin kanssakansalaisen joka kuvittelee vain nautiskelevansa kevättuulesta – tiedä paremmin! Juuri sinä voit lopettaa hänen tuskansa. Kaikessa yksinkertaisuudessaanhan asia on minusta jotenkin näin: sinä et hauku toista ihmistä, sillä siitä tulee hänelle paha mieli. Sinä et aja punaisia päin sillä alle jääneen koululaisen vanhemmille tulee aika todella paha mieli. Sinä et häiritse seksuaalisesti ihmisiä tai toimi sen perusteella, mitä kuvittelisit heidän ajavan takaa ei-en-haluu-lopeta -puheesta huolimatta sillä siitä tulee paha mieli. Elämä on lopulta aika yksinkertaista.

 

economista: “Teesit ja argumentit sikseen; en vain haluaisi tyttäreni tai kenenkään muunkaan sukulaisnaiseni olevan yhdistettynä Lutka- nimisen verkoston toimintaan.
Kannattaisi ehkä harkita jotain muuta (ja vähemmän negatiivisia konnotaatioita) sisältävää nimeä.
Nolottaa niiden naisten puolesta jotka siellä sitten marssivat…”

Kyllä, on ollut sosiaalisesti nöyryyttävää kuulla olevansa lutka. Se ei välttämättä ole ollut mukavuusalueen sisäpuolinen sana lutkan läheisillekään, tytär kun voisi kuitenkin olla myös monogaminen, kunniallinen ja kiltti. Uudelleenarviointi pitää tietenkin suorittaa jos kyseinen, perinteisesti hyvä tytär raiskataankin lenkillä tuulipuku päällään, jos hän päättää viettää vilkasta seksielämää tai jos hän kokee seksuaalista väkivaltaa “antaessaan ymmärtää.” Yhteenvetona: me lutkaliikkeessä haluamme niin tyttäresi kuin kaikki sukulaisnaisesi SEKÄ sinut riemuitsemaan vapaudesta, huutamaan sinne missä sitä vapautta ei ole, ahdistumaan koko sanasta. Lisäksi – olen erittäin pahoillani – mutta haluamme käyttää sanaa lutka juuri sen perättömien negatiivisten konnotaatioiden vuoksi. En osaa itse nolostua mutta toivon lähipiirin miehiltäni maskeerauksellista apua punertavan värin muodossa siinä kohti kun minun hupakon pitäisi olla hiljaa ja jossain muualla kuin kaduilla banderolli kädessä.

 

Luuseri: “Entäpä jos me miehet alkaisimme peräänkuuluttamaan oikeutta pukeutua niinkuin hyväksi näemme. Tosiasiallisestihan me opimme viimeistään murrosiässä kontrolloimaan pukeutumista voimakkaan sosiaalisen leimautumisen pelosta. Siinä miessä nainen saa kuulla ikäviä kommentteja tai joutuu raiskatuksi, mies todennäköisesti pahoinpidellään ehkä pahastikin. Enkä usko, että kovin originelli pukeutuminen herättää edes kauniimmassa sukupuolessa ihailua. Seksuaalisuushan on tunnetusti konservatiivista. On jotain surkuhupaisaa, että samaan aikaan, kun osa naisista vaatii oikeutta pukeutua, kuten haluavat, miehet istuvat konttoreissa samanlaisessa puvussa, kuin mitä talvellakin. Näkeehän se poliitikoista, miten aivan eri laila kulttuurimme suhtautuu eri sukuopuolten mahdollisuuksiin toteuttaa itseään pukeutumisen kautta.”

Kyllä, kyllä, kyllä! Peräänkuuluttakaa, kuvitelkaa ja koetelkaa kulttuuria kohdista, jotka eivät tunnu oikeilta! Shortseja eduskuntaan siinä missä Rosa Meriläisellä oli minihame? Kampanja nakkikioskiväkivaltaa vastaan? Ennen kaikkea; olemme samassa veneessä jonka toisella puolella tytskät yrittää olla kastelematta valkoista syväuurrettua toppiaan ja toisella puolella äiät varjelee etumustaan airon heiluessa ihan varmasti väkevämmin kuin edessä istuvalla. Tämän ontuvan kielikuvittelun ja me miehet/me naiset -puheen lomaan vielä oikeutta miehelle pukeutua kuin nainen, naiselle kuin linnunpelätti, linnunpelätille kuin drag queen, drag queenille kuin parhaaksi näkee ja parhaimman näköiselle olla pukeutumatta lain.

 

Liinutiinu: “Falskaavasti nimetty “liike” (jos sosiaalisen median kautta harrastelevia voi liikkeeksi kutsua). Lutka viittaa käsittääkseni maksulliseen naiseen. Puolustetaanko tässä huoria, vai mitä häh?”

Sosiaalinen media on hienoa ja harrastelu hienompaa, toisinaanhan me myös liikehditään. Maksulla tai ilman, suomeksi sanottuna siis prostituutioon lienee eri kantoja medän lutkien keskuudessa. Käsitteistö kuitenkin selväksi (myös useilla 6. luokkaa käyvillä huutelevilla lapsilla tuntuu olevan epäselvyyttä): huora on puhekielinen ilmaisu prostituoidusta eli maksullista seksiä tarjoavasta ihmisestä joka aivan yhtä lailla voi olla haluton seksiin, koskemiseen tai edes katsomiseen. Lutka puolestaan iloittelee aivan ilmaiseksi – jos haluaa. Epäselvyyksien ja häh-ihmetysten välttämiseksi: puolustamme ihmistä ja hänen oikeuksiaan, oli hän huora, homo, hetero tai hontelo.

 

Neljä kommenttia riittää tältä erin hiljentämään hiirikäden. Pohdiskelua, provokaatiota ja kaikenlaista jaettavaa seurannee toivottavasti pian monilta bloggaajilta – jos kiinnostaa, ota rohkeasti yhteyttä slutwalkhelsinki@gmail.com

 

– Oona S.

Advertisements


4 Responses to “Let’s talk about sluts”

  1. Pukeudutaan kaikki samanlaisiin mustiin pitkähihaisiin paitoihin ja housuihin, naiset ja miehet! Silloin kukaan ei tee mitään toisen pukeutumisen vuoksi!

    Jos mies kulkee ilman paitaa kadulla, sitä ei tulkita seksikutsuksi. Eikö kaikilla ole oikeus pukeutua miten haluaa. Toisen huomioon ottaminen on tietysti mukavaa pukeutumisessakin, mutta kenenkään vaatteet, tai puuttuvat sellaiset, eivät saa olla syy väkivallalle.

    Sini

  2. 2 Iipu

    Joskus kuulin jonkun viisaan ihmisen sanoja siitä, että mistähän nainen voi sen tietää, mitä se vastaantuleva mies pitää. Tai siis, eikös se reaktio yleensä ole se että “ui jumalauta että on kuuma kissa, nyt lähen perään, hei tyttö, kelpaisko kyyti..”?

    Mitäs sitten jos kulkee illalla kotiin keltaisissa kumisaappaissa, ja kadulla sattuu tulemaan vastaan ronski mieshenkilö joka ei pidä MITÄÄN maailmassa niin seksikkäänä kuin keltaisia kumisaappaita! Mitäs sitten, onko se edelleen kumisaappaissa kulkevan persoonan oma vika, kun pukeutui asukokonaisuuteen, joka ärsytti vastapuolen seksuaalisia reseptoreita tai mitä lie?

    “Lutkamainen” pukeutumistyyli kuitenkin on määritelty sen mukaan, että miesten mielestä korkeat saappaat, nahka, pitsi, syvään uurretut paidat ovat seksikkäitä, ja tällä pukeutumistyylillä tieten tahtoen halutaan herättää heidän huomionsa. Vai olenko väärässä?

    Itkettää niiden puolesta, jotka ovat koskaan menettäneet otteensa omasta ruumiistaan, menettäneet vallan siitä, mitä tänä iltana tapahtuu. Oli sitten korkeissa nahkasaappaissa, keltaisissa kumppareissa tai avojaloin.

  3. 4 Jiksu

    Tahtoisin osoittaa vielä yhden epäloogisuuden nimimerkin Luuseri kommentissa.
    “Siinä miessä nainen saa kuulla ikäviä kommentteja tai joutuu raiskatuksi, mies todennäköisesti pahoinpidellään ehkä pahastikin.”
    Raiskaushan on myös vakava pahoinpitely, ainakin minun oikeuskäsitykseni mukaan. Ehkä kirjoittajalle sattui vain ajatusvirhe, mutta tämä kuitenkin kiinnitti huomioni.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: